Dag 3 missie scholen bezoeken

20 januari 2023 - Sifoe, Gambia

Keurig op tijd werd vanochtend ons ontbijt geserveerd. Sinaasappels, bananen, een groenteteelt, brood, we worden hier flink verwend. Tomaten worden groen gegegeven, net als de sinaasappels. Maar het smaakt fantastisch. Sinaasappels eten we trouwens niet, daarvan zuigen we het sap eruit. Een trucje dat je je even eigen moet maken, maar Yonna en Silvijn willen niet meer anders!

Na het ontbijt gauw naar het educatiecentrum, waar we Isathou oppikken om vervolgens naar Brikama te gaan. Onderweg houden we nog even halt bij Kalifa, om geld te wisselen.  Dan hup door, we willen vandaag immers drie scholen bezoeken!

We kopen de schriften, en komen tot de constatering dat ons rode autootje te klein is om alles, inclusief ons, mee te krijgen. Dus bellen we Mama van de Young People without Borders. Hij heeft eigenlijk Mamadou, maar O heet bijna iedereen hier, dus hij wordt Mama genoemd. Mama heeft sinds kort een taxibedrijfje, en gelukkig heeft hij tijd. Het duurt wel een tijdje voor hij uit Sifoe is gekomen. Tijdens het wachten vermaken we ons prima. Op straat gebeurt er van alles, er is voldoende te zien en er zijn steeds mensen die het leuk vinden een praatje te maken.

Als Mama er eindelijk is rijden we snel naar Sifoe. Wanneer we langs Kalifas huis komen zien we daar ineens twee bekende tubabs staan. (Hadden we dat al genoemd? Een tubab is "witte". Dat wordt ons de hele dag nagelopen, met name door kinderen) Maargoed, Ellen en Gerrit staan voor het winkeltje van Kalifa! Wat een leuke verassing en wat ontzettend leuk om ze hier te ontmoeten! Nu Ellen er toch is, vindt Kalifa dat ze kee moet gaan naar de scholen. Kalifa vindt het belangrijk dat zij als gezicht van Gamrupa zichtbaar is, en hoewel Ellen wat bescheiden is, besluit ze naar hem te luisteren haha. We gaan snel, want de tijd vliegt. Gauw nog ballen kopen bij onze lokale voetbal man (hij heeft prachtige spullen) dat kon niet eerder want de winkel was dicht. En dan hup door... en ja, we zijn te laat.. het is inmiddels bijna twee uur, de school gaat dicht. Das jammer! Morgen en zaterdag wordt het vervolgd.

Dan maar op tijd naar huis. Het is inmiddels 36 graden en we zijn behoorlijk verhit. Het lijkt ons leuk om even bij Marie langs te gaan, als klant dit keer, en een ijskoud lokaal drankje te kopen. Hiermee verdient ze een beetje bij. Ze zijn verrast en blij met onze komst! En naast het drankje, waarvan ze bijna beledigd is dat we willen betalen, staat er ook ineens een maaltijd voor onze neus. Het was lunchtijd, en natuurlijk komen we niet weg zonder samen te eten. Wat een gastvrijheid.

De kinderen zijn uitgelaten, en al helemaal als de bellenblaas uit onze tas gehaald wordt.

Al met al wordt het toch nog laat voor we terugrijden naar huis. Daar springen we nog lekker even het zwembad in. Heerlijk! Een relaxte avond voor de boeg en op tijd naar bed. Morgen vroeg op!

(Anita)

1. Ben:
    20 januari 2023
    Leuk om jullie zo te volgen, Yonna. Een heel andere wereld waarvan wij zo een stukje meekrijgen.
  2. Mascha:
    Hee Yonna! Wat leuk om te lezen! Groet Madcha Zwierzynski
  3. Kirste:
    20 januari 2023
    Fantastisch om te lezen. Leuk om zo jullie avonturen mee te beleven!
  4. Eddy Lubberding:
    20 januari 2023
    Leuk verhaal weer veel plezier daar!!!!
  5. Tanja:
    21 januari 2023
    Ik ‘zie’ jullie alles beleven 😉😁! Fijn om zo mee te kunnen genieten! Enjoy.