Dag 14 Afscheid

1 februari 2023 - Sifoe, Gambia

Afscheid nemen bestaat niet. Dat zingt Marco Borsato. Toch doet het pijn al is het maar voor 'even' hier weg te gaan. Het was een dag met gemengde gevoelens; al onze vrienden en families nog even zien, mooie momenten delen die we hebben beleefd samen en toch: say goodbye. Als ik dit schrijf komen de gevoelens weer boven.... We zijn de dag begonnen op het Education Centre. Net even na tienen kwam Isatou al aan: well dressed. We hadden afgesproken samen nog wat whiteboardmarkers te kopen voor de scholen. Jeje ging ook mee. In de zwarte Twingo zat ik daar prinsheerlijk met allemaal prachtige vrouwen. Ik voelde me rijk met zoveel warmte om me heen.... Brikama begint steeds vertrouwder te worden maar fijn om samen na het kopen van de markers nog de markt op te lopen en wat souvenirs en kleding voor Anita en Yonna te kopen. Zelf een theepotje gekocht om zelf ataja te kunnen maken. Geslaagde missie! Terug op het Education Centre Isatou en Jeje afgeleverd en door naar de familie Bah. We hadden daar afgesproken nog eenmaal samen te lunchen en wat had Marie haar best weer gedaan. En als afsluiting nog wat wonjo. Heerlijk! Wat foto's gemaakt van de kinderen, kadootjes gegeven en dan: say goodbye and soon till next time! Wat een verdriet had de kleine Hawa bij het afscheid. Ontroostbaar ontfermde Essa zich over haar. Terug naar het Education Centre. Isatou had de papagaya (ha ha, het gaat hier over papaya) schoongemaakt die we hadden meegekregen. Ik heb nog een brander gekocht die Lamin 'the weldingman' had gemaakt. Daarna even naar Sanna in z'n shop. Het was een blij weerzien en afgesproken de groeten over te brengen naar z'n vriend. Toen naar Kalifa om nog wat financiën te regelen en een laatste afstemming over het gebruik van de auto voor morgen, ataja te kopen en afscheid te nemen. Ellen en Gerrit waren er ook. En wat een genieten die aanhanklijke kinderen die vol enthousiasme op ons af komen rennen als we de poort van de compound openen. Gezellig even zo samen in de schaduw op de stoeprand bij het huis. Het leek Kalifa het beste als we meteen de grote auto zouden meenemen. Wel zo gemakkelijk voor morgenochtend. Fijn dat hij altijd zo meedenkt. En dan op naar Gunjur. Oh nee! Ik zou het bijna vergeten maar dan toch echt nu voor de laatste keer langs het Education Centre om waar we nog een "werk" momentje hebben in de zin van plastics onderscheiden. En daarna is het echt tijd om afscheid te nemen van die geweldige mensen die zoveel goed doen voor de gemeenschap en met zoveel passie. Opnieuw een moment met gemengde gevoelens. "We miss you already." Na de laatse omhelzingen op het Education Centre nog even langs onze tijdelijke compound om het dinner te regelen. De Hemingway gevonden en door de zanderige straat naar onze familie daar. Ook daar weer veel blijdschap ontmoet bij moeder Fatou, Amadou, Isathou en de kinderen. Even een spelletje hoogvliegen gedaan: en nog een keer en oooh wat hebben ze genoten. We dachten dat we hadden afgesproken dat we niet zouden blijven eten maar die afspraak is niet goed overgekomen. Ha ha, we zijn in Gambia! Het was al duidelijk bij binnenkomst want het laken voor het eten lag al opengeslagen op de grond. Isatou had een heerlijke fishdish gemaakt met sla, tomaat, komkommer en jumbo (maggie). Bij het afscheid en vertrek werd ons allemaal een kado in de hand gedrukt: lieve woorden, een kiel en bracelet. Het is niet te beschrijven wanneer je weet hoe zwaar deze mensen het hebben en dan zo te kunnen delen in blijdschap, liefde en oprechtheid. Het werd al donker dus we moesten nu echt terug naar onze tijdelijke compound. Nog even hoogvliegen met de kinderen en dan ook hier het goodbye van de familie en ook daarbij de afspraak: till next time! Bij de lodge nog weer een Gambiaanse verassing. Iets nieuws deze keer. De deur van Yonna en Anita was met geen sleutel open te krijgen. Een hamer bood uiteindelijk uitkomst. Ingebroken, maar wel door de eigenaar zelf haha. Vervolgens de laatste dingen in de koffers, de laatste sinaasappels verdeeld en na dinner op tijd naar bed want we hebben afgesproken om 8.00u bij Kalifa te zijn. Vanaf daar zal Mama de taxirit naar de airport voor ons verzorgen. Leuk en fijn voor ons allemaal. Een laatste welterusten voor nu.

1. Wilma Kuiper:
    1 februari 2023
    Een goede terugreis! Bedankt voor jullie prachtige verhalen. Fijn dat jullie de gemeenschap daar een beetje konden helpen.
  2. Ben:
    goede reis allemaal!
  3. Tanja:
    1 februari 2023
    Tot gauw ziens in Laren om daar nog eens jullie belevenissen te horen! Veilige terugvlucht👋🏻
  4. Mariet:
    2 februari 2023
    Goede reis en tot thuis 😉