Dag 10 Pech onderweg

27 januari 2023 - Janjanbureh, Gambia

Nou ja, eigenlijk is het anders want we zijn nog steeds niet echt weg. Nadat we bij Essa zijn ingestapt in de taxi leek het allemaal goed te gaan. Op wat vertraging na dan maar dat is gewoon hier en drie kwartier op een dag is niet zo veel. Luuc opgepikt bij Kalifa; hij had de auto daar neergezet. Koffer op het dak en gaan. Vanaf toen ging het mis: lekkage in de koppeling. In de eerste versnelling gereden naar Kity. Onderweg belde de taxidriver Yussufa de garage dat we er aankwamen. En daar hebben we gezeten tot ca 11u terwijl ondertussen onderdelen werden gezocht en de auto werd gerepareerd. Essa en Anita kochten wat brood aan de overkant. Onder een mangotree en tussen de auto's op het autokerkhof hebben we ontbeten met elkaar want Marie had dat alles verder geheel op Gambiaanse wijze geregeld. Het wachten duurde lang. Te lang en er leek geen uitzicht op een eindtijd van de reparatie dus moest er een plan B komen. Anita ging overleggen met Essa en ik heb Kalifa gebeld en gevraagd of we zijn gehuurde auto mochten lenen. Drie kwartier later gingen we dan eindelijk weg; de taxichauffeur achtergelaten met z'n kapotte auto. Brikama uit was natuurlijk weer hartstikke druk maar ik moet zeggen dat ik aan het Gambiaanse verkeer helemaal gewend ben: zorg voor jezelf (en natuurlijk die bij je in de auto zitten, ha ha) maar zo werkt het. Net buiten Brikama de highway op: na diverse politiecontroles was er nu een wat lastiger: de auto bleek geen vignet te hebben om gebruik te mogen maken van de highway. Gelukkig was Essa erbij en schuld bekend. We mochten gaan maar Essa vond het toch goed om deze man een 'attention fee' te geven dus D200 maakte de politiman helemaal blij. Zonder verdere problemen gereden naar Janjanbureh. Een rit van ruim 250km bij een temperatuur van 40gr. Onderweg een paar apen gezien en veel koeien op de weg. Eind van de middag aangekomen in onze lodges en even uitgeblazen bij de rivier. Essa en Marie doen ondertussen wat boodschappen op de markt. Zittend aan de waterkant horen we de feestelijke geluiden van het festival. We gaan er straks ook maar toe. Benieuwd!

1. Ellen Meulenveld:
    27 januari 2023
    Hahaha welkom in The Gambia waar auto's vaak kapot gaan onderweg. Goed van jullie om het alternatief van de auto bij Kalifa te gebruiken. Veel plezier in Janjangburreh.