Dag 2 Afspraken met YPWB en naar Brikama

19 januari 2023 - Sifoe, Gambia

De dag begon met zon aan een blauwe hemel. Allemaal goed geslapen dus bij het ontbijt meteen de plannen voor vandaag nog eens doorgenomen. We hebben afgesproken om 11.00u op het Education Centre. Maar eerst alle tijd voor ons ontbijt. Overvloed: bananen, sinasappels, brood en keuze uit diverse soorten omelet. Er lekker de tijd voor genomen en na de koffie de auto in naar Sifoe. Een heerlijk weerzien met bekenden voor Anita en voor ons nu ontmoeting met mensen waarover we veel hebben gehoord. We hadden een lange vergadering maar mooi was wel dat er nagedacht is over wat wij zouden kunnen doen. We praten hen bij over de ontwikkelingen in Nederland van het plastic project en maken plannen voor de komende periode. Gedurende het overleg zijn de plannen ook wat bijgesteld. We gaan in elk geval schriften aanschaffen en pennen en die uitdelen op scholen. De leraren kunnen zo dan kinderen en hun ouders helpen zo toch mee te kunnen dien op school en wordt uitval voorkomen. Zo krijgt een deel van de opbrengst van de kniepertjes actie een mooie bestemming. Kalifa heeft telefonisch voor ons meteen de prijzen vastgelegd want voor tuba's (blanken) worden als het even kan andere prijzen gevraagd en dat is niet onze bedoeling. Met Isatou van YPWB de auto in naar Brikama. Onderweg tank maar volgegooid want de meter gaf wel heel erg weinig aan...... Zo over alle venijnige verkeershobbels in Brikama aangekomen. Maar... er waren onvoldoende schriften in voorraad dus morgen terugkomen. Dan maar even samen met Isatou door de stad gelopen, telefoonkaarten gekocht en de markt bezocht. Indrukwekkende drukte van verkeer in alle vormen en soorten en de kleinhandel in de straat en winkeltjes. Isatou kwam op het idee om nog even een ijsje te eten. Apart gevoel en dat vond Silvijn ook want dat zie je eigenlijk niet op straat. Wij betaalden natuurlijk en meteen onze watervoorraad aangevuld. Want bij 36gr.... Auto opgehaald bij de boekhandel en weer naar Sifoe. Geprobeerd in de sportwinkel in Sifoe nog wat voetballen te kopen maar de winjel was dicht dus dat moet een andere keer. Isatou afgezet bij het Education Centre en afscheid genomen tot morgen. Daarna nog even gekeken op het sportveld van het Education Centre. Er werd gevoetbald en de juf organiseerde na een warming up van jonge meisjes een estafetteloop. Leuk om er de tijd voor te nemen en naar te kijken. Onderweg naar de lodge aangehouden door de politie. Da's niet ongebruikelijk hier naar zeker als tuba's denk ik dat je vaker aan de beurt bent. En ja, één blik in de auto van de agent was voldoende en het was ook serieus: Anita had geen gordel om... verzekeringspapieren dus: maar ja, waar liggen die? Een pak met papieren ligt wel in get handschoenenvak en Anita gaf iets wat ergens op leek maar was niet voldoende. Auto aan de kant. Ik de auto uit, Anita ook en samen met Mark in gesprek. Wat we deden, waar we naartoe gingen, de naam van Kalifa maar eens genoemd -want dat kan wonderen verrichten- en verder klaagde Mark over de lange en zware diensten die het bestaan van een politieagent eiste. Het werd een aardig gesprek en met wat medelijden en het beloven van beterschap in het dragen van de gordel konden we verder. Aangekomen in onze lodge genoten van een heerlijke avond en nagenoten van een dag vol belevenissen.