Dag 8 aftrap Plastic recycling

26 januari 2023 - Gunjur, Gambia

Vandaag staat het plastic recycling project op het programma! Ik vertrek op tijd met Mama om onze Nederlands-Senegalese partner in deze elders op te pikken. De rest kan rustig opstarten. Het is hartstikke druk op de weg. Mama vertelt me dat de afgelopen jaren het verkeer enorm is toegenomen. Hij ziet geen plannen van de regering om deze hoofdweg uit te breiden, en vindt daar wat van. Er staan huizen en winkels dicht op te weg en dat is levensgevaarlijk. Zeker in het donker. Wij rijden inmiddels stapvoets voort, en hebben zo'n 40 km te gaan. Onderweg gezellig gebabbeld. Dan belt Mamadou-Nederland zal ik hem maar noemen. Al die Mamadous is maar lastig haha. Maar we zijn kennelijk te ver gereden. Omdraaien dus! Even later wordt Mama aangehouden door de politie. Kak, dat komt omdat ik met mijn witte face naast hem zit! Hij zat welliswaar te bellen, maar dat doen ze allemaal... Ik blijf maar wijselijk zitten en afwachten. Een kwartiertje later komt Mama terug, laaiend! Hij had D2000 boete gekregen (35). Er deugt niets van, zegt hij, want hij moest naar binnen om te betalen. Daaraan leidt Mama af dat de boete in eigen zak wordt gestopt van de agent, anders kon het ook in het openbaar afgehandeld worden. Woest istie,..hij heeft D400 betaald, omdst het andes te lang zou duren, maar eigenlijk wilde hij dit niet!

Een stukje verder treffen we Mamadou-nederland. Erg leuk om hem nu hier te treffen! Hij heeft een vriend meegenomen, jawel, ook een Mamadou ! Zo rij ik met drie Mamadous in de auto terug naar Sifoe haha. Eenmaal op het educatiecentrum maken zij kennis met het team daar.  Er blijken allerlei (directe) familiebanden te liggen met elkaar, dus het contact loopt direct al heel soepel en hartelijk. Vervolgens start Kalifa de meeting met prayers, zoals altijd, en een voorstelrondje. We vergaderen in drie talen, mandinka, Engels en Nederlands, waardoor het natuurlijk allemaal behoorlijk lang duurt. Wel is het een vruchtbare meeting. Ellen komt enige tijd later, haar auto had het begeven en moest eerst gemaakt. Dit is Gambia he...Voor ons en Mamadou-Nederland wordt duidelijk hoe de basiskennis van plastics nu is en waar te starten. Zo fijn dat hij de taal spreekt! We lopen vervolgens naar het gebouw, dat nu afgebouwd kan worden, bu de bekostiging door de sponsor ook bevestigd is. Mamadou-nederland is tevreden. Hij ziet dar er een goed gebouw staat waar verschillende ruimte zijn voor de verschillende processtappen. Mooi zo! April moet haalbaar zijn, denken we, dus daar mikken we op!

Naderhand nog even op Kalifas compound nagepraat. We nemen afscheid van de Mamadous, die weer terug moeten naar Senegal. Daarna naar het centrum met de bedoeling om met een groep te gaan plastics jutten. Echter, het is warm, later geworden dan gedacht, en eerlijk gezegd onvoldoende voorbereid. We verschuiven dit naar morgen, zodat we het echt goed kunnen doen. Mooi geweest voor vandaag!

1. Ben:
    26 januari 2023
    Hej Yonna, mooi dat het gebouwtje voor de recycling machines OK zijn ik ben benieuwd wat het plastic jutten gaat opleveren. Succes!