Dag 6 Een dag met verrassingen

24 januari 2023 - Sifoe, Gambia

We hoorden het gisteravond al; het was onzeker of Mohamed uit Senegal voor het plastic recycling project zou komen want zijn auto bleek onverwacht kapot. 's Morgens al vroeg hoorden we dat het vandaag niet zou lukken dus we hadden alle tijd om de dag rustig van start te gaan. De dag begon kil; een vest aan bij het ontbijt was niets te veel. Daarna de zon opgezocht rond het zwembad en onze wensen en plannen voor de komende dagen besproken. Ook de financiën op een rijtje gezet aan de rand van het zwembad. We krijgen het nog druk! Voor vandaag daarom toch wat invulling: ik naar Kalifa om Ellen en Gerrit te helpen met het sorteren van de inhoud van de containers en Anita had het plan gevat om de familie Bah een middagje naar onze lodge te halen voor wat plezier met de kinderen rond het zwembad.

We kwamen aan bij Kalifa. De kinderen vlogen op ons af. Ellen en Gerrit waren al begonnen samen met wat jongeren. Eerst samen met Yonna, Silvijn, Ellen en Anita de ervaringen en leermomenten van de bezoeken aan de scholen van de afgelopen dagen gedeeld. Was een fijne en pure ervaring: een paar stoelen, een boom, schaduw; meer heb je niet nodig om te praten over zaken van betekenis. Yonna Silvijn en Anita gingen daarna door om te kijken om nog wat sportkleding te scoren in de winkel van Fatou maar die bleek gesloten en daarom meteen maar een deel van de familie opgehaald: op naar de zwempret! Eind van de middag heeft Anita mij weer opgehaald bij Kalifa en samen hebben we Essa opgepikt want die was de middag thuisgebleven. Aangekomen bij de lodge was het één groot feest: de kinderen allemaal in het water! Wat een pret! Er werd geoefend met de oudste kinderen. De kleinsten wilden ook wel maar moesten er wel snel uit want omdat de zon alweer verdween was het voor hen al gauw te koud. En wat heeft Marie er van genoten! Het was net een echte zwemles. En allemaal zo puur en blij. Fijn dat we dit voor en met hen hebben kunnen doen. Nog even wat drinken en ach, dan kunnen we samen toch ook wat eten? Met ballonnen en wat limonade hebben we wat gespeeld en nagenoten. Misschien voor de kleinsten wat te laat; het was al helemaal donker toen we aan het eten begonnen. Daarom direct na het eten het hele spul naar huis gebracht. En trots op onze rode Suzuki want ik heb in één rit de hele familie van 8 personen veilig mogen thuisbrengen.

Luuc